StampMedia – “Jongeren gaan hier de journalistiek in én versterken hun identiteit en stem”

StampMedia – “Jongeren gaan hier de journalistiek in én versterken hun identiteit en stem”

21 januari 2018

StampMedia – participatieplatform

 

“StampMedia is oorspronkelijk een jongerenpersagentschap dat de stem van jongeren tussen 16 en 26 wil versterken”, zegt coördinator Fried Aernouts. “Hoogopgeleid of niet, hun belangstelling voor media delen ze. Bij kansengroepen is de kloof met de media het grootst, dus voor hen hebben we extra aandacht.”

“StampMedia werkt op twee sporen”, zegt Fried Aernouts. “Er zijn de workshops: fotografie, video, artikels schrijven, hoe je als freelancer aan personal branding doet… met een lage instapdrempel. Creatieve, journalistiek- en maatschappelijk betrokken jongeren kunnen zich er op verschillende niveaus specialiseren of allrounder worden. De redactie heeft een eigen redactiestatuut en wordt gerund door jongeren.”

Hebben jongeren te lang het gevoel dat ze in de woestijn staan te roepen, dan haken ze af.

“Waarover ze willen schrijven, kiezen ze zelf: we willen hun stem horen. Ook al weten wij vaak wat politieke impact kan hebben, we sturen hen niét aan. Daarin zijn we zelfs een rolmodel waarvoor in het buitenland belangstelling bestaat. StampMedia wil een verbindende organisatie zijn in een niche met weinig jeugdwerk. De scouts ervaren ons niet als een bedreiging. We zijn minder een speelplek dan andere jeugdorganisaties. Het gemeenschappelijke zit hem hier echt in de gedeelde interesse voor media.”

Jullie artikels komen terecht in mainstreammedia, maar ook links én rechts van dat spectrum.

 “We leveren kwaliteit: driekwart van onze stukken wordt opgepikt door mainstream media en mediapartners. Daardoor vind je onze stukken online bij Knack, VRT en Het Nieuwsblad, maar ook bij De Wereld Morgen en Doorbraak. Sterk voor jeugdwerk. We willen een inclusieve organisatie: veel jongeren hebben een links discours, maar we laten een brede waaier meningen aan bod komen – we zijn bijvoorbeeld ook Vlaams Belangvoorzitter Tom Van Grieken gaan interviewen. Anders mag je je geloofwaardigheid als jongerenpersagentschap wel opbergen.”

Hoe meet je de impact van wat StampMedia doet – op maatschappelijk vlak en voor de jongeren zelf?

“Hoeveel artikels er overgenomen worden, kun je bijhouden. Impact – moeilijker meetbaar – heb je via traditionele media. Onze jongeren kijken op naar bekende journalisten, ze houden van long reads en diepte-interviews. Maar we maken ook social video, snapchatreportages, Instagram stories… die kanalen integreren we in onze werking. De basics blijven journalistiek en deontologie.”

Wat zien jullie vooral als uitdagingen?

“Dat we keuzes moeten maken. De workshops en redactievergadering zijn tot 26 jaar toegankelijk – volgens het decreet Jeugd mag dat binnenkort tot 30 jaar. De workshops trekken een jonger publiek, 18 tot 22 – en dat willen we graag nog jonger. Als participatieplatform is StampMedia uniek: er zijn jongeren die al jaren actief zijn, maar die we nog nooit gezien hebben. Belangstelling voor media en maatschappij is de gemeenschappelijke factor. Mentaal moet je je openstellen om te zorgen dat al die jongeren zich in hun diversiteit vertegenwoordigd voelen. Hen deelgenoot maken van wat we doen, is extreem belangrijk. De kritische burgerzin die ze hier ontwikkelen, moet ook zin hebben. Hebben ze te lang het gevoel dat ze in de woestijn staan te roepen, dan haken ze af.”

Wat zou jullie werking kunnen versterken?

 “We krijgen toelagen van de Stad Antwerpen en de Vlaamse Gemeenschap afdeling Jeugd. Hard nodig, want we concurreren niet met het commerciële veld. Voor onze stukken in de mainstreammedia worden we niet betaald. We nemen wel betaalde opdrachten aan met jonge freelancers, los van de redactiewerking. Een video over een evenement, bijvoorbeeld. Opdrachtgevers kiezen bewust voor StampMedia en de leerkansen die we creëren. Daarbij gaan we nooit onder de marktprijs. We tellen nu acht vaste medewerkers. Vorig jaar hebben 273 jongeren een publicatie afgeleverd, en een kleine 1000 jongeren hebben we mediawijs gemaakt via workshops en vergaderingen.”

We spelen een kleine maar belangrijke rol in de identiteitsvorming van jongeren.

“Vaak vinden die gasten de weg naar StampMedia via mond-tot-mondreclame en dat is natuurlijk mooi. We moeten vooral soepel blijven denken om samen met de jongeren te leren om te gaan met veranderingen in de maatschappij. Daarom houden we ook de diversiteit in de raad van bestuur scherp in het oog. We willen niet één dominante richting uit. Net daardoor spelen we een kleine maar belangrijke rol in de identiteitsvorming van jongeren. Ze moeten tegelijk radicaal zijn én respect hebben voor de ander.” Eigentijdser kun je je missie niet maken.

 

Praktische informatie

www.stampmedia.be

Artikel door Wieland De Hoon

Laden…